@ JowJonas, de situatie met de panda's is grofweg als volgt: Je huurt als zoo een reuzenpanda voor zo ongeveer een miljoen per jaar. Een koppel dus voor twee miljoen. Voor fokken moet je extra geld geven. Het verblijf en de bamboekwekerij (vm verplicht) moeten door China worden goedgekeurd, De gebruikte bouw- (weet ik niet helemaal zeker) en verzorgingsmiddelen en ik dacht ook het personeel moeten Chinees zijn. Als je fokt moet je de huur voor die extra panda ook nog betalen.
Puur geld verdienen. Geen conservatie. En of de panda er als diersoort profijt van heeft ben ik ook niet zo zeker van. Met 1600-2000 dieren in het wild is er nog een redelijke populatie (in verhouding tot bv amoerpanter, Irrawaddydolfijn, panamanian golden frog) die zich best kan redden zonder herintroductie (dat ook een drama schijnt te zijn) als de juiste maatregelen getroffen worden. Maar daar heb ik niks of tegen en educatie is een optie, maar ga geen natuurredder uithangen door panda's te houden.
Wat erg jammer is, is dat soorten die zich blijkbaar in gevangenschap konden handhaven, zoals lachuil en paradijsparkiet (beide hebben zich voortgeplant), TOEN niet meer zijn ingevoerd/gevangen. Dit lijken we dan weer de meest geschikte soorten om ooit weer terug te klnen. Bij vogels gaat het ook makkelijker, omdat er geen draagmoeder nodig is. (Want verrassend: vogels leggen eieren! )
Added (16 Sep 2015, 19:47) --------------------------------------------- Voor ik het vergeet, ik ga waarschijnlijk volgend jaar biologie met hopelijk na de bachelor een master in ecologie studeren. Waarom als ik het vragen mag?
dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 127 Prijzenkast:
0
Horeca Medewerker
@ carnotaurus, Ik was nieuwsgierig Ik ga namelijk ook biologie doen (ik start morgen) aan Universiteit Antwerpen. Mijn master wordt waarschijnlijk gedrags- en evolutiebiologie. Deviantart | Natuurgebied De Zwaan
Vers van de pers: Ouwehands dierenpark in Rhenen krijgt reuzenpanda's. Een 'geschenk' van China, waar Rhenen dan ook zijn nodige kosten voor zal moeten maken. Maar het resultaat mag er zijn: eindelijk weer het zwart-witte symbool voor natuurbehoud in Nederland.
De beren zullen opschudding veroorzaken in de dierentuinwereld, meer dan welke soort ook. Goed voor Ouwehands, dat is niet te betwijfelen. De goede marketing van het park zal er ook aan bijdragen. En verdient is het ook nog eens: Ouwehands gaat weer tot de Nederlandse top behoren.
En andere zoo's? De meeste zullen weinig merken. Maar toch, mensen die één maal per jaar naar een dierentuin gaan, zullen deze keer voor Rhenen kiezen en niet voor Blijdorp, Apenheul of de Beekse Bergen. Nog problematischer wordt het voor de dierentuinen in de omliggende regio.
De kleinere zullen ook weinig voelen. Zij concurreren door een ander aanbod nauwelijks met de grote zoo's. Maar Burgers'? Twee grote zoo's dicht bij elkaar, en eentje krijgt nu reuzenpanda's... Burgers' zal flink aan de bak moeten om er weer bovenop te komen. Misschien toch tijd voor een nieuw project?
En Emmen, of nee, Wildlands Adventure Zoo. Men stampt een hele zoo uit grond, met allerlei moderne extra's, theatershows, de nieuwste verblijven, een enorme kas, een compleet poolstation en nog veel meer, en Ouwehands gaat er met de primeur van 2016 vandoor...
Het kan ook nog alle kanten op. Misschien vertraagt het pandaproject wel, en komt het pas in 2017. Misschien 'wint' Wildlands wel, of mislukt de marketing van Rhenen, of blijken de panda's toch niet zo'n succes... Er kan nog van alles gebeuren, maar één ding is zeker: de Nederlandse zoowereld ligt nu al voor 2016 op zijn kop. Een groots jaar kunnen we verwachten. En Rhenen doet in elk geval zeker mee!
Added (01 Dec 2015, 19:28) --------------------------------------------- Is er animo voor een soort van oudejaarsconference? Het zou dan een langere column wormen met een samenvatting van het Nederlands dierentuinenjaar met natuurlijk een leuke kwinkslag
Ik wil wel weten of jullie hier interesse in hebben want het kost me best veel werk, en als het niet gelezen wordt ga ik er niet aan beginnen.
dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!