ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 344 Prijzenkast:
3 ZTAOCredits:0Reputatie:2
Curator
Welkom bij de allerkleinste meeting die deze site ooit heeft gekend! Ik ben samen met Jeffrey (jeffrey) naar dierenpark Amersfoort geweest. Hier is het eerste deel van het allesbehalve serieuze dierentuinbezoek.
We beginnen de dag met een grote teleurstelling. Doordat de trein iets later aankwam in Amersfoort moesten we nog een uur op de bus wachten. Toen ik keek hoe lang we in de bus moesten zitten, bleek dat we voor dat uurtje wachten wel vier hele minuten bus zouden krijgen. Omdat we allebei dachten dat dit een beetje krom was, besloten we gewoon vanaf het station naar het dierenpark te lopen.
Maar, ZTSF-leden kennende, dit kan natuurlijk nooit zonder problemen gaan. Net om het hoekje heen gelopen struikelt Jeffrey al bijna over deze “dingen des doods”. Even serieus, waar zijn deze dingen in hemelsnaam voor?
Eindelijk door de douane van het park gekomen zien we dat het op het beginplein immens druk is (soort van). Op dat moment krijgt Jeffrey het geniale idee gewoon eerst naar achterin het park te lopen, om vervolgens het park tegen de richting in te bezoeken zodat we geen last zouden hebben van de menigte.
De eerste dieren waar we even bij blijven kijken zijn de kamelen.
Om even iets uit te leggen over hoe dierenparken voorbereid zijn op de ZTSF-leden; een bordje heeft geen zin. Om te zorgen dat twee bijdehand ingestelde ZTSF-gangers een bepaald gebied NIET inlopen, is zelfs een barricade niet genoeg. Vandaar dat we dit bordje “even over het hoofd zagen”.
Daar blijkt uiteindelijk toch niets te zien, behalve een stukje savanne.
Daarna liepen we maar naar het daarvoor bedoelde verhoogde pad, waar het uitzicht een stuk beter is.
Dan zien we links van ons een gebouw dat er op zijn zachtst gezegd niet uit ziet. Toch zijn we redelijk benieuwd wat er in te vinden is, dus lopen we er naartoe.
Voordat we de deur inlopen zien we een vijver met daarin een enorme koikarper. Op de foto ziet hij er niet heel groot uit, maar toen we hem live zagen was hij reusachtig.
In het gebouw is een collectie opgezette dieren te vinden waarvan een aantal foto’s volgen.
Help! Het is een wild halogeen lampje!!!!
Hier dacht ik dat Jeffrey naar de tarantula wees die hier in het terrarium zit, maar hij wees naar de mieren die losliepen… (Vandaar die jeuk ineens)
We liepen maar snel weg...
Even verderop kwamen we in een gedeelte met nog levende dieren, waaronder deze prachtige baardagame.
En deze slak die ik heel mooi tegen die ruit vind zitten. Zie het maar zo, elke slak die hier tegen de ruit zit, zit tenminste niet in je sandaal.
Hier is een spelletje voor het geoefende oog, zoek de wandelende tak
Toen ik me omdraaide zag ik deze prachtige leguaan op een tak liggen.
En deze kameleon.
Ik vind het een heel mooi detail dat hier de terrariums zijn afgewerkt met hout, i.p.v. het standaard beton of steen.
Door een speling met het water kreeg ik per toeval deze gave foto van een huppeldeflupschildpad. Jeffrey weet hopelijk de naam nog?
Ook deze jongen zat er leuk bij in zijn verblijf.
Dit is één van de 30 oranje kikkertjes die enorm afleiden terwijl je in hetzelfde verblijf zoekt naar een superkleine gekko.
Het duurde ook een tijdje voordat we eindelijk deze takkenslangtuinslang boomslang hadden gevonden.
Dit terrarium was de grootste die we gezien hebben en ik vond het er supergaaf uitzien.
Net als zijn bewoner.
Aaah, de gekko die we zochten. (Ook voor een geoefend oog.)
En het laatste dier uit het terrarium.
Eenmaal naar buiten gelopen zien we dit bord. Eén tip voor alle dierenparken in Nederland: als je wilt dat ik de bordjes serieus neem, gebruik dan niet voor ieder woord een ander lettertype…
Niet dat het iets had uitgemaakt, er was toch niemand thuis!
Weer even het gebouw ingelopen zien we nog meer opgezette dieren.
Jeffrey: “Dit is echt een grote krokodil!” Martijn: “Nope, dit waseen grote krokodil!” Jeffrey: -.-“
Nog meer niet-levend spul.
Terwijl we naar buiten proberen te komen worden we uit alle macht tegengehouden door een gids. Het is leuk dat ze bestaan om de informatie die je krijgt aan te vullen, maar wat kunnen die mensen praten!
Buiten zien we op weg naar het alom bekende Dinobos dit verblijf met mangoesten
Dit was toch wel het grappigste van de hele dierentuin; de informatiebordjes.
Een van de eerste dino’s in het Dinobos ziet er al gelijk ongelofelijk eng uit. Het duurde een paar minuten voordat ik erlangs durfde.
In het bos staat een soort huisje dat helemaal in woestijnthema is gekleed, met verschillende stenen, planten en vogels.
Jeffrey: “En schildpadden!”. Ik heb dus een reuzenschildpad compleet over het hoofd gezien en bestempeld als steen.
Van dit soort namen wordt ik spontaan dyslectisch.
Er is zelfs nog iets bewegends en levends te vinden in het Dinobos; maak kennis met de Kasuaris.
Wel leuk dat ze proberen het nog een beetje op Jurrasic Park te laten lijken.
Op weg naar het einde van het eerste stuk Dinobos zien we nog wat uit hout gesneden dieren.
En nog een “vliegende” pteranodon.
Dit was nog een puntje van kritiek voor het park. Als je het dan wilt laten lijken alsof hier een nest is met dino eieren, gebruik dan ten minste ronde stenen.
Jeffrey: “9 van de 10 mensen die hier komt zal gelijk ‘Loch Ness!’ schreeuwen.” Martijn: “Loch Ness!!”
Dit restaurantje heeft een nogal aparte benaming gekozen om klanten te lokken. Ik bedoel, huid is oké, maar laat dat haar maar zitten!
En daarmee komen we aan het eind van deel 1 van de Nano-meeting. Ik hoop dat jullie er van genoten hebben! Deel 2 zal spoedig volgen!
Bericht veranderd door: catfreako - Vrijdag, 15 Aug 2014, 11:30
Leuk meeting verslag. Zelf vind ik Dierenpark Amersfoort de laatste jaren echt goed verbeterd. Onder andere dat honderduizend dieren huis vind ik persoonlijk wel een leuke aanwinst. Zo te lezen hebben jullie het wel naar je zin gehad?
ZTSF Gegevens Groep: Actief lid Berichten: 281 Prijzenkast:
0
Curator
@ raymondhoek, Hebben het zeker naar onze zin gehad!
Jeffreys Deel 1! Zoals belooft zal ik ook maar eens een updaté plaatsen (Ik heb mijn foto's wat beperkt gehouden aangezien er veel hetzelfde zijn als die van Catfreako)
Ik heb mijn camera pas tevoorschijn gehaald bij de ruimte met opgezette dieren, waar ik nogal lang moest wachten omdat Martijn zo nodig naar de wc moest. Na een tijdje rondgekeken te hebben naar die dooie bende zijn we verder gelopen naar de insecten en reptielen. Waar we (na 5 andere terrariums) werden begroet door deze vrolijke Baardagamen. Zo'n blik waarvan je denkt: This is life! Daarna (misschien ook wel 10 terrariums verder hoor, ik weet de volgorde niet meer precies) kwamen we bij een terrarium met Kameleons, helaas viel het licht een beetje tegen... Daarna nog wat Hagedissen/Varanen waar ik de naam niet van heb onthouden... Hoezo in de spotlight? Ik kijk precies zo als ik net wakker wordt... Deze slang nam geen blad voor, maar achter de mond... En ja hoor daar is ie weer!: De Slangenhals Schildpad! Ik heb trouwens nog nooit een dier zoveel moeite zien doen om door glas heen te komen...
Na het insecten en reptielen huis zijn we verder gelopen naar het Dino-bos. Hier heb ik maar liefst, schrik niet!, 5 foto's gemaakt! De eerste was van het binnen verblijf van de Reuzenschildpadden en het verblijf van enkele vogels.
Het duurde bij Martijn trouwens wel even voor hij door had dat de 'stenen' eigenlijk Schildpadden waren... Aangezien ik al de geweldig nagemaakte dino's (not) niet geweldig interessant vond heb ik er geen foto's van gemaakt.
Na een tijdje lopen kwamen we bij de Kasuarissen uit, waar we nogal veel moeite moesten doen om hem/haar op de foto te krijgen... Toen we verder liepen kwamen we langs een dino die ik toch de moeite waard vond om op de foto te zetten... Vond het namelijk zeer realistisch dat zo'n enorm beest, geen enkele boom heeft omgegooid...
Toen we eindelijk klaar waren met de route en we even een broodje gingen eten (Of nou ja... Allebei natuurlijk ons eigen brood) kwamen we erachter dat we het grootste deel van de route gemist hadden. (Hoera...) Na een flink route te hebben gelopen en zo'n 50 sarcastische opmerkingen verder, waren we klaar met de route. We hebben nog even gekeken naar de 'stenen' zoals Martijn ze noemt :p, en zijn toen op weg gegaan naar de uitgang van het dinobos.
De volgende updaté is weer voor Catfreako! Always look on the bright side of life!
Ik blijf het een geweldig verslag vinden! Kondig de volgende 'nano-meeting' even aan, dan zorg ik dat ik er ook ben, zo te zien hebben jullie een geweldig leuke dag gehad! dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!