DEEL 1 Dit verslag zal uit 2 delen bestaan waarvan de eerste (bijna) geen foto's heeft, de tweede wel veel.
Een gratis uitje naar het Safaripark de Beekse Bergen is altijd leuk, zeker als je er lang niet geweest bent! Dus na wat warrig parkeren en een bezoekje aan het Kakhuis kwamen we bij de ingang. Een levensgroot olifantenbeeld verwelkomt alle bezoekers.
Na het binnenkomen zien we in de verte al de Chimpansees. Maar eerst gingen we met de bus, daarom zullen in dit eerste deel weinig foto's staan. Maar eerst nog een korte stop bij een volière. Hier zaten grote textorwevers, driekleur glansspreeuwen en kroonparelhoenders. Daarna stapten we op de bus en reden aan.
In het eerste gedeelte kwamen we al 'gevaarlijk Afrikaans wild' tegen: reeën! Onze chauffeur presenteerde het geweldig met zijn plat Brabants gepraat. Tegenover zaten ooievaars. Vele tientallen, maar slechts 7 exemplaren zijn van het park! De rest is zelf aan komen vliegen.
Het volgende stukje zat vol met enkele 'klassieke' safari-soorten. Hieronder versta ik onder andere grant zebra's, struisvogels en spiesbokken. Na een praatje over het anti-inteelt programma voor de zebra's en een lollig gesprekje over de spiesbok gingen we verder. Bij het eerste stukje zag je overal hekken dus ik had nog niet echt het 'safari-gevoel'.
Dit kwam wel bij de wilde honden. Een simpelweg groot verblijf met veel beplanting, waar ze natuurlijk gedrag vertoonden. Heel mooi is dat we op het begin alleen een glip van ze opvingen maar dat ze daarna goed te zien worden. We reden naar de cheeta's. De chauffeur was constant mensen aan het bang maken dat de cheeta's in de bus konden springen. 'mevrouw, houd uw kind maar even bij u: anders ziet de cheeta hem nog als prooi!' Nog nooit zo gelachen op een safari!
Vlug daarna toch wel een stukje dat voor mij écht safari oproept: de neushoorns. Niet per se vanwege de neushoorns maar zeker ook vanwege de gigantische open vlakte en het plotseling opduiken van een waterbokken tussen de struiken.
Eerst in Azië kwam we langs de Mesopotamische damherten en edelherten. Ondanks een imitatiepoging van de chauffeur gingen de herten niet burlen! Daarna kwamen we verschillende diersoorten tegen: waaronder jaks, witnek- en saruskraanvogels en Vietnamese sikaherten. Uiteindelijk zagen we een dier dat in mijn ogen toch wel bijzonder is: de banteng. Ze hadden alle ruimte in het grote verblijf, grenzend aan het water.
Toen nog een van de laatste stukken: maar wel heel mooi naar mijn mening. De gigantische Azië-weide met daarop verschillende soorten, zoals przewalskipaarden, kamelen en Indische antilopen. Uiteindelijk moesten we stil zijn want 'we komen nu bij het mooiste dier. Een bijzonder spannend stuk wild, als het kon zou ik de hele rit in 5 minuten doen, en hier drie kwartier blijven staan, dames en heren, jongen en meisjes, hier is het... CHINESE WITLIPHERT!'
Deze Chinese witlipherten bleken zo goed als uitgestorven te zijn in het wild, en in gevangenschap zijn er nog 3 fokkandidaten: een hinde in BB en twee bokken in Berlijn. Deze soort is dus, in elk geval in Europees gevangenschap, tot uitsterven gedoemd. Dus toch maar even een foto geschoten, ook al ging het niet goed vanuit de bus.
- het majestueuze witliphert, ze worden maximaal 17 jaar, het dier op de foto is 20! - dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
Naam dierentuin: Safaripark Beekse Bergen Land: Nederland Algemeen cijfer: 7 Datum bezoek: Herfstvakantie 2013
- NOTE: GEEN VAN DE FOTO'S IN ZOWEL DEEL 1 ALS 2 MOGEN GEBRUIKT WORDEN ZONDER MIJN TOESTEMMING
DEEL 2
We kwamen aan in de congo. Hier was eerst een leeuwenverblijf. Heel ruim en natuurlijk ingericht. Daarna gingen we naar de vogelshow met vele soorten roofvogels, maar ook loopeendjes. Heel leuk detail was dat we op de achtergrond de grote Aziëvlakte met de kamelen en antilopen. Op de achtergrond was een volière met onder andere zilverreigers.
- het leeuwenverblijf -
Op de terugweg naar het congo-restaurant. zagen we vele dieren, waaronder de grote mara's, capibara's en blauwgele ara's. Ook de primaten waren vertegenwoordigd met doodshoofdaapjes en ringstaartmaki's. De doodshoofdaapjes deelden hun verblijf met muskuseenden. De ringstaartmaki's waren erg lui die dag.
- Een van de maki's -
Al vlug besloten we de looproute te nemen, aangezien het veel makkelijker is om zo foto's te maken. Als snel kwamen bijzondere soorten langs, zoals witwanggibbons en magabey's. Deze beide soorten hadden een prachtig ingericht eiland met vele speeltoestellen. Al snel kwamen we bij een combinatieverblijf voor resusapen en kraagberen. Hoewel je misschien anders denkt, ging het vrij goed. Beide soorten hadden plekken waar de ander niet kon komen. De beren lagen in de zon en de apen vlooiden elkaar.
- een magabey, een bijzondere apensoort -
Na nog meer gibbons en otters kwamen we bij het tapirverblijf. De tapirs hebben best wel een mooi verblijf, wel heel vol met begroeiing en neprotsen. Maar het gaf dan wel weer een mooi safari-gevoel. Het nieuwe okapi-verblijf waarvoor overal geadverteerd werd was maar een trieste bedoeling. Een paar boompjes en wat struiken achterin, de omheining was een simpel zwart hek. De okapi deed niets anders dan gestrest heen en weer lopen.
- geen safari-gevoel bij de okapi's -
Daarna een hyenaverblijf, dit was wel weer heel mooi. Al snel volgden een tweede leeuwenverblijf met een prachtig gorillahuis. Ondanks dat alle gorilla's en de colobusapen waarmee ze het verblijf delen buiten zaten, duurde het wel even voordat we uitgekeken waren. Vanuit een raam daar zagen we wat gorilla's, met springbokken op de achtergrond. De stokstaarten zaten jammerlijk genoeg binnen. Maar de roofvogelvolière was wel mooi. In en rond dit verblijf zijn onder andere hoornraven, vale gieren, secretarisvogels en maraboe's te vinden.
- even gewichtheffen! -
Toen langs het wratterzwijntje. Een vrij simpel verblijf maar wel goed voer het solitaire mannetje in het verblijf. Daarna weer meer savanne, met hierop een grootte weelde aan diersoorten. Naast grevy zebra's liepen hier ook giraffen, antilopen, gnoes en zelfs kafferbuffels! Niet iedereen hield zich aan de regels want een man stapte uit om een foto van de giraf te maken. Daarna de olifanten. Naast de zeldzame Afrikaanse olifanten leven hier ook heel veel bavianen!
- gigantische beesten, die olifanten! -
Daarna de pelikanen. Om van een safari-gevoel te spreken! Ze leken wel los te lopen. Al snel kwam het Afrika-dorp, en waar menig bezoeker oog heeft voor de slapende cheeta's vond ik de bos-volière vooral mooi. Met onder andere frankolijnen, blauwborstscharrelaars en violette toerako's in een prachtig beplant verblijf.
- Net als in het wild: een pelikaan op een boomstronk boven de rivier -
Toen nog even over een brug met daarachter een volière met goliathreigers. Zeker prachtige vogels. Als een van de laatste dingen zagen we de zebra's en gnoe's naar hun stal migreren. De gemsbokken bleven koppig staan (tja, het zijn wel gemsbokken en geiten doen nooit wat je wil) Nog even langs de chimpansees en bijzonder zichtbare panters. Als afsluiting nog even langs het museumpje van 'Vrienden van Beekse Bergen en Dierenrijk' en een plattegrond kopen. Toen weer terug naar auto langs de levensgrote olifant.
- prachtig beest, zo'n luipaard - dieren? ik weet er alles van! heb je een vraag? PM me!
@ carnotaurus, sbb is indd een heel erg mooie dierentuin. ik ben er zelf al een tijdje niet meer geweest maar het is zeker weer de moeite waard denk ik