Tutorial Geregeld zie ik mensen die zich afvragen hoe je gemakkelijk een mooie soepele heuvel met een pad erop kan plaatsen. Vaak zie je hele steile wegen en vaak nog niet eens soepel. Dus nu de oplossing! Dit is wat we gaan maken:
Nu ga ik het stap voor stap met je doornemen hoe ik dit heb gemaakt.
Stap 1: Plaats het pad in de lengte dat de heuvel moet worden en maak de ene zijde de minimale hoogte en de andere zijde de maximale hoogte. Je kunt hekken plaatsen om het deel heen wat niet mag worden verhoogd/verlaagd.
Stap 2: Ga nu naar terrein en dat terrein afvlakken en maak het bereik 100%. Vervolgens moet je precies in het midden van het hoogte verschil het terrein gaan vlakken.
Stap 3: Deze midden stap maak je tot in het midden, zodat het goed verdeelt is.
Stap 4: Maak de stappen nu volledig breed en zorg dat de bovenste trap ook meer ruimte krijg, zodat het goed verdeelt is.
Stap 5: Verklein nu eerst je 'penseel' van 100% naar 50%. Ga nu weer halverwege het hoogte verschil staan en maak zo weer een nieuwe tussen hoogte aan
Stap 6: Zorg dat ook deze trap volledig in de breedte is:
Stap 7: Maak nu ook weer zo'n tussen hoogte bij de onderste trap:
Stap 8: Je raad het al, ook deze tussen hoogte moet over de gehele breedte zijn, dit is trouwens om te zorgen dat het pad in de breedte even veel naar beneden gaat, anders zou deze scheef weg trekken:
Stap 9: Zorg nu dat elke trap even breed is (ongeveer) dit zorgt ervoor dat de heuvel straks gelijkmatig omhoog loopt.
Stap 10: Kies nu bij terein de functie 'terrein glad maken' en zet het penseel op 100%.
Stap 11: Ga nu meerdere keren van boven naar beneden er overheen met de borstel zodat alles goed vlak word gemaakt.
Stap 12: Plaats nu ook hekken naast je pad zodat deze blijft op de huidige plaats. Klik weer op de functie 'terrein vlak maken' en maak alles buiten de hekken (die om je paden staan) dus nu helemaal vlak.
Stap 13: Het komt er dan zo uit te zien: Je kunt nu alle hekken weghalen en het aanpassen naar wens.
Stap 14: Plaats nu de decoratie/hekken/etc naar wens om het pad heen wat voor het mooie berg gebied effect zorgt (is natuurlijk niet verplicht):
Klaar Je hebt nu een prachtig rustig oplopend pad gemaakt:
@ Jens26, Dat kun je precies op dezelfde manier aanpakken. Dus eerst tussen stappen (in de breedte ook!) en dan goed afvlakken. Maar vergeet niet om hekken te plaatsen op het hoogste en laagste punt.